Steven Pinker on The Decline of Violence & "The Better Angels of Our Nature"


You are less likely to die a violent death today than at any other time in human history. In fact, violence has been on a steady decline for centuries now. That's the arresting claim made by Harvard University cognitive neuroscientist Steven Pinker in his new book, The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined.

Just a couple of centuries ago, violence was pervasive. Slavery was widespread; wife and child beating an acceptable practice; heretics and witches burned at the stake; pogroms and race riots common, and warfare nearly constant. Public hangings, bear-baiting, and even cat burning were popular forms of entertainment. By examining collections of ancient skeletons and scrutinizing current day tribal societies, anthropologists have found that people were nine times more likely to be killed in tribal warfare than to die of war and genocide in even the war-torn 20th century. The murder rate in medieval Europe was 30 times higher than today.

What happened? Human nature did not change, but our institutions did, encouraging people to restrain their natural tendencies toward violence. Over the course of more than 850 pages of data and analysis, Pinker identifies a series of institutional changes that have led to decreasing levels of life-threatening violence. The rise of states 5,000 years ago dramatically reduced tribal conflict. In recent centuries, the spread of courtly manners, literacy, commerce, and democracy have reduced violence even more. Polite behavior requires self-restraint; literacy encourages empathy; commerce switches encounters from zero-sum to positive-sum gains; and democracy restrains the excesses of government.

Pinker dropped by Reason's Washington, D.C., office to talk with Science Correspondent Ronald Bailey about ideology, empathy, and why you're much less likely to get knifed in the face these days.

Falacias – Es malo beber leche y zumo de fruta. Pedro Gómez-Esteban

Sin embargo, lo que no suelen decir quienes defienden esta idea es que la leche se va a cortar en tu estómago siempre, bebas lo que bebas antes o después de ella. La razón es que el zumo de naranja es una auténtica broma, en cuanto a ácido, comparado con lo que la leche se va a encontrar al entrar en el estómago: durante la digestión y a consecuencia de la segregación de ácido clorhídrico, la acidez del estómago es mucho mayor que la del zumo de naranja o cualquier otra fruta que quieras comer.

Dicho con otras palabras: si tu preocupación es que la leche pueda cortarse, no deberías beber leche jamás, porque es lo primero que le va a pasar cuando entra en tu estómago. No hay manera de evitarlo. Supongo que, si hasta ahora creías en este mito, éstas son las malas noticias… no hay absolutamente nada que puedas hacer para que la leche no se corte en tu estómago.

Vamos con las buenas noticias que, si has comprendido el primer razonamiento, deberían ser evidentes o todo el mundo tendría terribles diarreas cuando bebe leche en cualquier momento: que la leche esté cortada no significa que siente mal en absoluto. Como digo, lo primero que le pasa es que se corta en tu interior, con lo que si eso fuera malo, ¡apañados iríamos! Desde la más tierna infancia sufriríamos las consecuencias de consumir leche cortada… si hubiera consecuencias, que no las hay.


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Una indiscrección. Arcadi Espada

Primera parte.

Segunda parte.

Tiene su interés desmenuzar todo esto para saber hasta qué punto los protagonistas de un hecho deben dar su autorización a cualquier cronista que quiera ocuparse de él. Recuerdos de una mañana es una película acabada, cuya exhibición está pendiente de un conflicto raro e interesante. Pero más allá de los principios generales es evidente que la suerte legal de un experimento de esta naturaleza dependerá siempre de la denuncia que se proyecte efectivamente sobre ella. Esta denuncia ha existido, y agria, en el caso de Guerín. Vuelvo a ver la película y no distingo problemas más allá de los principios generales. Sigue fastidiándome la grava de literatura con que está asfaltada. Pero no alcanzo a ver el daño. Es más. Las ciudades están llenas de esquinas donde un hombre sufrió, abrazó o cayó. Las ciudades son un inmenso cementerio. Un cementerio no segregado del andar de los vivos. No parece indigno que de vez en cuando alguien descubra una lápida.

David Graeme Baker (1968)

Roundabout
Late October
July Bride
Frequency
Spring’s Now
R.T.s Paper Crown
Eighteen And A Half
Snow Angel
Hannah
Charlotte
Sarah
Lauren
Wizard
Carolyn Ketchum
title unknown



Source: American Gallery.

Equality & Respect: How I'm Equal to Hugh Jackman. Aeon Skoble


According to the Declaration of Independence, we're all created equal. But Professor Aeon Skoble is not as rich as Bill Gates, as tough as Vin Diesel, or as sexy as Hugh Jackman. To Professor Skoble, the Declaration intends for us all to be treated equal before the law. Put another way, we should all have equal freedom to choose our own respective paths to happiness as long as we do not infringe on the freedoms of others.

Treating people as equals means that we should show equal respect for the choices they make. That means that, although we may disagree with others, we should respect their preferences for jobs, tv shows, music, etc... The legal system should show equal respect for persons by respecting their rights equally, not by interfering with the outcomes of people's choices. If we try to produce equality in some other fashion, we will necessarily violate people's freedom to choose.


Source: Learn Liberty.