Timber Piling Design and Construction Manual

Incluido en mi recopilación sobre Estructuras.


This manual has been developed by the Timber Piling Council as its official recommendation for Timber Piling Design and Construction.

Preface


All objects and structures transfer their load either directly or indirectly to the earth. The capacity of the earth to support such loads depends on the strength and stability of the supporting soil or rock materials. Not all foundation materials possess the required characteristics to carry imposed loads or to resist natural or man-made forces without resulting in damage to the structures they support. Consequently, the engineer is faced with the task of designing foundations to distribute high-intensity loads in a manner that can be supported by existing natural subgrade materials, and /or modifying those natural materials.

This design manual follows the design methodology presented in the Federal Highway Administration’s Design and Construction of Driven Pile Foundations (FHWA-HI-97-013). The information from this FHWA document has been condensed to focus solely on timber piles and has been supplemented to provide additional guidance with respect to the selection of timber pile structural properties required for design.

You can download the entire manual or each chapter separately below.

Entire Timber Pile Design and Construction Manual
Click here to download or view the entire PDF file (4.6MB).

Preface, Table of Contents and Chapter 1 which presents the scope of the manual.
Click here to download or view the PDF file (204k).
Chapter 2 provides an overview of the design and construction process for a timber pile foundation.
Click here to download or view the PDF file (244k).
Chapter 3 covers the selection of the strength properties of timber piles and considerations with respect to pile durability.
Click here to download or view the PDF file (236k).
Chapter 4 gives an overview of the static design process for timber piles.
Click here to download or view the PDF file (192k).
Chapter 5 presents five design methods to determine the static capacity of single piles in both cohesive and cohesionless soils.
Click here to download or view the PDF file (848k).
Chapter 6 covers the design of timber pile groups.
Click here to download or view the PDF file (176k).
Chapter 7 discusses design considerations for Marine applications.
Click here to download or view the PDF file (1.1MB).
Chapter 8 discusses pile installation considerations.
Click here to download or view the PDF file (300k).
Chapter 9 covers static and pile load testing.
Click here to download or view the PDF file (96k).
Chapter 10 deals with quality assurance and quality control during timber pile installation.
Click here to download or view the PDF file (60k).
Chapter 11 provides a model specification for timber pile projects.
Click here to download or view the PDF file (80k).
Chapter 12 reviews the geotechnical considerations that are important in defining the site conditions (i.e., subsurface exploration program) and provide the design engineer with the necessary information to perform the foundation design with respect to the subsurface soils.
Click here to download or view the PDF file (596k).
References and Appendix A design examples
Click here to download or view the PDF file (540k).



Más enlaces sobre Estructuras de Madera.

Víctima, 3 de julio: José Luis Jiménez Barrero

Libertad Digital.



El 3 de julio de 1991 fallecía el policía nacional JOSÉ LUIS JIMÉNEZ BARRERO, dos días después de haber resultado gravemente herido en el intento de desarticulación de un paquete-bomba enviado por la banda terrorista ETA a un alto cargo del Ministerio de Justicia.
El paquete, enviado el 27 de junio, fue devuelto a la empresa de mensajería, que lo mantuvo en una nave en Villaverde (Madrid). Tras avisar los propios terroristas a la empresa de que en alguna de sus dependencias había un paquete-bomba, varios artificieros de la Policía Nacional procedieron a intentar su desactivación. Después de varios intentos, y cuando iban a iniciar la desactivación manual, el paquete explotó matando en el acto a Luis Claraco López y a Pedro Domínguez Pérez, ambos Tedax de la Policía Nacional. El tercer agente, José Luis Jiménez Barrero, resultó gravemente herido.
José Luis quedó ingresado en el Hospital Doce de Octubre, clínicamente muerto y en estado de coma irreversible, aunque su actividad cerebral no cesó hasta dos días después, el día 3 de julio.
Un mes después, otra carta-bomba remitida por la banda terrorista ETA hirió a varias personas en la sede del Gobierno de La Rioja, en Logroño. A finales de agosto, un policía nacional resultó herido en su domicilio en Madrid al explotar una carta-bomba remitida también por ETA.
José Luis Jiménez Barrero tenía 41 años y era natural de Santa Cruz del Valle (Ávila). Estabacasado y tenía dos hijas. Fue enterrado en su localidad natal el 4 de julio, donde le despidieron más de un millar de personas entre familiares, allegados, compañeros del Cuerpo Nacional de Policía, autoridades y vecinos de Santa Cruz del Valle.

Golpeado Yasser Rivero Boni en Prisión de Ariza

por Dania Virgen García.



Desde la Prisión de Ariza, provincia de Cienfuegos, el hijo de la Dama de Blanco Yaquelin Boni, Yasser Rivero Boni, informó que fue severamente golpeado por los guardias junto al reo Boris Lázaro Lazo Fernández.

En llamada telefónica que realizo a esta reportera, Rivero Boni refirió que al  mediodía del  22 de junio, menos de 24 horas después de ser trasladado a la prisión de Ariza, solicitó  atención médica, pero el subteniente  apodado El Tin, le respondió  con un bofetón, lanzándole además un bastonazo por el estómago.

El recluso Boris Lázaro Lazo, que se encontraba en el pasillo, con las manos y los pies esposados, listo para ser trasladado, intentó intervenir, el subteniente y otro guardia la emprendieron a bastonazos contra los dos reos.

A Lazo Fernández, que ese día cumplía 23 días en huelga de hambre, los guardias lo arrastraron desmayado y se lo llevaron con todas sus pertenencias.

Inmediatamente después del incidente, se presentó el mayor Joel, jefe de la prisión, quien le aseguro al recluso Yasser Rivero que  no le iban a dar asistencia médica,  que no se encontraba en La Habana, que quienes mandaban allí y decidían eran ellos, que ellos sabían su trabajo, que se quedara tranquilo, porque si ellos querían “lo mataban a golpes y no pasaba nada.”

El 21 de junio Yasser Rivero fue trasladado del Combinado del Este para la prisión de Ariza  con una tumefacción pulmonar, desnutrido, y con una úlcera en situación crítica, lo que es del conocimiento de la Seguridad del Estado, la Dirección de Cárceles y Prisiones,  de los médicos del Hospital Nacional de Reclusos, y del jefe la prisión del Combinado del Este el teniente coronel Vargas.

Lazo fue trasladado para la prisión de Guamajal, en la provincia de Santa Clara. Horas más tarde fue devuelto para la prisión de Ariza, según refirió  Yasser Rivero.  Afirma que Lazo se encuentra con hematomas por todo el cuerpo, y que tiene una pierna inflamada, producto de la severa golpiza que le propinaron, pero tuvo que dormir en el piso, a pesar de las condiciones críticas que se encuentra.
 
dania@cubadentro.com

Rosa Díez, UPyD, contesta a Amaiur: La repugnancia y la hipocresía



Visual 94

Tumblr



















Radiación



Fuente: Amazings.